Zuilens Jaaroverzicht 2015

Nieuws uit Zuilen wordt steeds populairder. Niet alleen op Twitter (1450 volgers) en Facebook (1650 volgers) maar ook op onze website zien we dat. Waren er in 2013 nog 17.000 ‘unieke bezoekers’, vorig jaar steeg dit aantal naar 28.000 en dit jaar haalde de website 34.000 ‘unieke bezoekers’.

Ook Utrechtse, landelijke en zelfs buitenlandse media wisten ons te vinden naar aanleiding van een aantal items op onze website. Echt ’viral’ ging het Zuilense nieuws met de Zwarte Pieten-discussie. Toen Marga de Rijk Hessing besloot om met andere ouders zich te verzetten tegen het besluit van het SPO Utrecht om Zwarte Piet niet meer toe te laten op openbare scholen, zoals de Prinses Margrietschool, ontstond er een tsunami aan vragen en verzoeken (vaak via ons) over Marga en haar Zwarte Pieten-actie. Er was zelfs belangstelling uit Duitsland en Engeland.

Maar er was ook ander groot nieuws. En klein nieuws! Het grappigste nieuws, zo vinden wij, is dat er in onze wijk een Repaircafé is. Waarom grappig? Het blijkt dat de ene redacteur van ZoisZuilen heel handig is, zodat hij als reparateur meedoet in het Repaircafé, terwijl de andere redacteur twee linkerhanden heeft en de helft van zijn inboedel nu naar zijn collega-redacteur kan brengen. Onderstaand al het overige nieuws uit Zuilen, gerubriceerd bij elkaar gebracht met verschillende linkjes. Veel leesplezier!

Julianapark

Het jaar startte uitstekend voor het Julianapark. Het won in januari namelijk de ZoisZuilen Award -althans de bewoners die zich inzetten voor de monumentale status van het park. Een tentoonstelling hierover was zelfs op het stadshuis te zien. Er was ook veel te doen in het mooiste park Utrecht. Zo was er een groot Grand Départ feest, trad John Hiatt op en was er een beheerste versie van het Counter Culture Festival. De dieren in het park werden afgelopen jaar uitstekend verzorgd door onder andere nieuwe vrijwilligers. Er werd zelf een zwanennestje gespot. Ook werd er volop gesport in het park door onder meer de loopgroep Julianapark en werden er ontspanningsoefeningen gedaan door fysiotherapeute Eveline Bosselaar. Door de gemeente werd de vijver flink uitgebaggerd.

Verkeer

Veel gepraat over verkeersveiligheid en nieuwe plannen. Zoals over de Van Hoornkade en Van Egmondkade. En ook veel plannen en inspraak over de levensgevaarlijke kruising op de Burgemeester Van Tuyllkade. De Edisonstraat en de De Lessepsstraat werden voor de zoveelste keer omgeploegd -fijn voor de winkelier aldaar. De gemeente heeft ook onnodige fietspalen weggehaald.

Wonen

Mitros sloeg aardig op de trom dit jaar. Eerst werd begonnen met de renovatie de Rode Driehoek en later dit jaar werden flats aan het Queeckhovenplein gesloopt. Daar komt nieuwbouw voor terug: ‘Mussen en Merels’ heet het project. Van een leien dakje gingen beide projecten niet. Mitros en bouwbedrijf Heijmans gingen als de allerbeste vrienden zonder hommeles uit elkaar in de Rode Driehoek, waardoor het project in 2016 maandenlang zal stagneren. Bewoners van de huizen aan het Queeckhovenplein vinden dat zij geen inspraak hebben gehad (ze kregen achteraf een mea culpa van de wethouder) en dat er te weinig groen en speelruimte voor kinderen terugkomt in de nieuwe situatie. Een smetje op het project, dat door het AD/UtrechtsNieuwsblad als ‘omstreden’ wordt bestempeld.

Met de splitsingen van eengezinswoningen ging het ook niet flitsend. Veel gedoe over wat nu wel en niet gesplitst of omgezet mag worden. Eind dit jaar kwam er nieuw beleid van wethouder Jansen. Wellicht klaart dit de lucht in onze wijk. Bewoners aan het Niftarlakeplantsoen roeren zich flink: enkele tientallen bewoners zetten zich in voor een leefbare en groene buurt: hartstikke goed! Het Springerpark aan de Burgemeester Norbruislaan heet vanaf 2015 Van Heukelompark. En dat was vroeger, toen het dubbeltje nog een dubbeltje was, de Van Heukelomlob.

Horeca en winkeliers

Er is een aantal nieuwe winkeliers te vinden op de Amsterdamsestraatweg. In het oude Hubopand zit nu een stoffenzaak en tapijtcentrum. Er is een sushibar gekomen en ook een nieuwe computerzaak (Asbas). Even verderop, bij restaurant Nikos, is de Smaakpolitie binnengevallen. Alles was dik in orde bij het sympathieke Griekse restaurant-echtpaar! De oudste meubelzaak van Zuilen, De Jager, heeft zijn biezen gepakt en is naar Maarssen vertrokken. Maar we krijgen een coffeeshop ervoor terug. Niet op de Straatweg, maar (hoe toepasselijk qua naam) op de Vlampijpstraat. Gezond nieuws was er ook: De Kleine Baron wordt uitgiftepunt van de boerenproducten van Local2Local. Jammer, dat de Weggeefwinkel, ondanks vele bloemen en onderscheidingen in 2015, komend jaar het huidige pand moet verlaten.

Scholen

Het was het jaar van de naamwisselingen. De Carrousel heet nu, tot ontevredenheid van een aantal ouders, Wijzer aan de Vecht. Deze school heeft ook flink verbouwd en afscheid genomen van schoolleider Bonnie Belle. Het Keerpunt heet nu Belle van Zuylen. Het mooiste schoolplein staat in Zuilen, bij de Piramide/Van Maasdijkstraat. Ook heeft deze actieve school het vignet ‘Gezonde School’ gekregen. De Piramide aan het Bisschopsplein heeft ook mooie activiteiten ontplooid, waaronder ook voor ouderen in de wijk. De Ludgerschool viel onder meer op door haar uitbundige viering van het carnaval. Bij De Cirkel hebben ouders de handen uit de mouwen gestoken om hun schoolplein op te knappen en te vergroenen. De Prinses Margrietschool had de Minions op bezoek (ahum). En tot slot het Wellantcollege gaat flink verbouwen aan het Theo Thijssenplein.

Museum van Zuilen

Fraaie tentoonstellingen in het museum dit jaar van onder meer Tour-held en Zuilenees Michel Stolker. Ook de Demka-tentoonstelling trok veel aandacht. Wim van Schauenburg zorgde er ook voor dat de Zuilense KNIL-militair (omgekomen bij de aanleg van de beruchte Birma Spoorlijn) een naamsvermelding heeft gekregen op het oorlogsmonument aan het Prins Bernhardplein/Henny Knipschildplantsoen. Het in 2014 ontvreemde Kruis van Zuilen is niet teruggevonden. Er kwam een Kruis dat nu nog steviger is geplaatst aan de Zuilenselaan. Museumdirecteur Van Scharenburg werd dit jaar in de bloemen gezet door Zuilens Raadslid Jolande Uringa (wie wil dat nou niet?) vanwege zijn inzet voor de wijk.

Gebedshuizen

De Sint Jacobuskerk aan het Prins Bernhardplein zal naar alle verwachting in 2016 haar deuren sluiten voor de katholieke kerkgangers. Dat voorgenomen besluit viel erg slecht bij de actieve katholieken in Zuilen. Ook de gemeenteraad maakt zich zorgen over het religieus erfgoed (niet alleen in Zuilen). De Niew-Apostolische Kerk aan de Werner Helmichstraat gaat ook zijn deuren sluiten in 2016. Maar er was ook positief nieuws: de springlevende Bethelkerk vierde haar zestigste verjaardag en kreeg met Gertine Blom een piepjonge dominee (de jongste van Utrecht). In de Oranjekapel werd een gezamenlijke maaltijd gehouden voor 35 Syrische vluchtelingen. Het grootste spektakel kwam echter uit een voormalige gereformeerde kerk, namelijk de Eben Haëzerkerk. Deze is getransformeerd tot een Chinees-Boeddhistische tempel. Zeker een bezoekje waard: het interieur is bijzonder fraai geworden.

Sport en Ontspanning

De Grand Départ van de Tour de France stond in 2015 in heel Utrecht centraal. Ook Zuilen droeg zijn steentje bij. Een tweedaags evenement met mooie muziek in het Julianapark werd jammer genoeg niet heel goed bezocht (de meeste mensen waren te vinden langs de route van het parcours van de Tour) en Zuilenaren deden ook mee met de grappige Caravane d’Utrecht.

Treurig nieuws was dat de aimabele Zuilenaar Rob Alflen als trainer van FC Utrecht aan de kant werd gezet. De wetten van de topsport zijn keihard. Een ex-Zuilenaar, de sociaal bewogen Jean Paul de Jong, werd bij FC Utrecht na de zomer aangesteld als assistent-trainer. Met Elinkwijk ging het deze zomer niet goed: een degradatie voor zowel de zaterdag als de zondag-elftallen. Feest was er daarentegen bij de Zuilens Tennis Club, even verderop aan de Straatweg: zij zijn maar liefst 90 jaar oud! De stoere zwemmers van de Reddingsbrigade hebben eindelijk onderdak gekregen, uiteraard op Zuilen. Hoogtepunt van het sportnieuws was het Nederlands Kampioenschap van N’Ketia: wordt zij de nieuwe Dafne Schippers?

Er viel ook heel wat te griezelen op Zuilen. Halloween heeft zich namelijk dit jaar behoorlijk gemanifesteerd in Zuilen. Bij de ontspanningsverenigingen COV en SEB Elinkwijk viel een respectabele verjaardag te vieren: beide zijn 70 jaar geworden.

Eervolle vermelding krijgt de vrijwillige brandweer van Post Zuilen aan de Burgemeester Norbruislaan. Zij leverden aan onze website een indrukwekkende serie portretten van verschillende stoere levensredders uit onze wijk. Prachtig om te lezen! Hulde aan deze helden (zie foto)!

Cultuur

Naast John Hiatt was er ook volop te genieten (iedere maandagavond!) van Bluegrass, Country en Folk-muziek in de Parel van Zuilen. Ook Doyle Lawson (een begrip in dit muziekgenre) trad op tijdens het jaarlijkse Gulpener Bluegrass-festival aan de Vecht. Hoogtepunt was ook de Werkspoor-opera in de oude fabriekshal van Werkspoor. Iedere maand zorgt ook Klassiek in Zuilen voor een muzikale ontspanning in het Vorstelijk Complex. Dat Zuilen grote talenten heeft bewees de tweede editie van Kerst in het Julianapark: een heerlijk, warm en humoristisch evenement.

Het grote en kleine nieuws uit Zuilen werd echter overschaduwd door één gebeurtenis: de moord op Sandra Geraldino. We willen bij dit trieste nieuws nog even stilstaan, voordat 2015 met luide knallen wordt afgesloten.