Vlampijpateliers: kunstenaar Harold van de Kamp

In Nieuws uit de Vlampijpateliers doet de op Zuilen wonende en werkende kunstenaar

L-Tuziasm verslag vanuit De Vlampijpateliers. In het voormalige Werkspoorpand aan het spoor tussen Utrecht en Amsterdam gebeuren de mooiste dingen. Er werken meer dan 75 beeldend kunstenaars, ontwerpers en creatieven. Daarmee is het de grootste culturele broedplaats van Utrecht.

Deze keer gaat L-Tuziasm op atelierbezoek bij collega beeldend kunstenaar Harold van de Kamp. Harold is zelfstandig fotograaf en vormgever.

Controle over het licht
Harold van de Kamp, Amersfoort 1970, volgde de opleiding fotografie aan de HKU. ‘Zoals veel fotografen ben ik begonnen met straatfotografie en het fotograferen tijdens reizen. Mijn buurman motiveerde me om meer te fotograferen en via via kwamen we in 2011 in de Vlampijpateliers terecht.
Het sprak me aan om meer in een studio bezig te gaan om meer controle te hebben over het licht en minder met toeval te maken te hebben. Samen met mijn buurman ben ik de ruimte gaan huren. Inmiddels werk ik zelfstandig vanuit een groter atelier / studio. Hier heb ik de ruimte om portetten te maken en te werken aan het vormgeven van o.a. dichtbundels en LP hoezen.

Muziek als inspiratie
Muziek is een grote inspiratiebron voor mijn werk. Ik heb veel bands gefotografeerd voor 3 voor 12 en heb samen met 3 voor 12 en collega fotograaf uit de Vlampijpateliers Raymond Dekker het boek (On) zichtbaar Utrecht uitgebracht. Voor het boek zijn niet de zichtbare artiesten zelf geportretteerd, maar juist de onzichtbare mensen achter de muziek. Nog steeds komen er mensen die ik tijdens het fotograferen van bands heb leren kennen naar mijn studio toe om samen ideeën te bespreken voor een nieuwe albumcover of een videoclip. Ik vind het belangrijk om te weten wie de persoon is die ik fotografeer. Hierop baseer ik bijvoorbeeld de keus voor een beweeglijk beeld of juist een beeld met grote contrasten.

Cover Yourself
Voortkomend uit mijn interesse voor muziek en album covers werk ik in mijn studio in opdracht aan Cover Yourself.  Het is voor mij een geforceerde poging om buiten mijn comfortzone te komen. Het daagt mij en de koper uit om zelf betrokken te worden bij het eindresultaat terwijl we een bestaand beeld als uitgangspunt nemen. De koper bepaalt hoe hij of zijn gefotografeerd wordt. Voor een goed resultaat maak ik gebruik van photoshop.

Photoshop is al eeuwenoud
Natuurlijk zijn technieken op het gebied van photoshop in de loop der jaren toegankelijk geworden voor een breed publiek, maar belangrijk is om ook terug te grijpen op technieken uit de geschiedenis. Oude schilders deden eigenlijk al aan photoshop door het beeld wat zij wilden neerzetten te verfraaien. Zij kozen bijvoorbeeld zelf een achtergrond waarvoor iemand geportretteerd werd of maakten gebruik van een extra lichtbron. Om mezelf meer in deze technieken te gaan verdiepen heb ik Art Thyself bedacht.

Werken als restaurateur in tegenovergestelde richting
Voor Art Thyself werk ik eigenlijk als een restaurateur in tegenovergestelde richting.Uitgangspunt is ook hiervoor weer een bestaand portret. Ik verdiep mezelf van te voren in de oorspronkelijke maker. Welk licht gebruikte hij? Hoe is het contrast tot stand gekomen? Zodra ik dit weet ga ik met diegene die ik ga portretteren in gesprek en maak ik uiteindelijk een nieuw beeld waarin een groot deel kunstgeschiedenis zit.

Heden en verleden komen samen
Het verleden en het heden komen ook op andere manieren samen in mijn werk. Naast moderne technieken en camera’s gebruik ik ook graag mijn analoge Hasselblad uit de jaren ‘70 en mijn technische camera die ik van iemand uit Zuilen in bruikleen heb. Op dit moment heb ik een idee om met vrij werk een reis in de tijd te maken, door oude beelden nieuw leven in te blazen. Het uitgangspunt vormen oude foto’s van Utrecht. Ik wil vanuit de zelfde hoek en met hetzelfde gevoel fotograferen, maar dan met de moderne architectuur.’